U kan de oude website nog raadplegen voor verdere informatie,
of u kan hem bekijken op uw desktop.
Ontdek hier ons aanbod lezingen en vormingen voor volwassenen in groep!
Mogelijke doelgroepen van onze lezingen en vormingen:
Bibliotheekbezoekers en -medewerkers, leerkrachten, leesgroepdeelnemers en -begeleiders, culturele organisaties, boekhandels & hun klanten, educatieve medewerkers, leerkrachten, geïnteresseerden, ... Wil je weten ofonze lezingen/ vormingen geschikt zijn voor jouw groep? Contacteer ons dan vrijblijvend.
De lezingen kunnen ook in Poëziecentrum plaatsvinden. Koffie en thee (€25/ dagdeel) kunnen worden voorzien.
Duur: sessie van 2 uur
Kostprijs: € 210 + vervoersonkosten, of in het geval van een digitale lezing € 13,00 servicekosten voor het online platform
Locatie: Poëziecentrum (koffie en thee mogelijk) of op verplaatsing (vervoersonkosten te vergoeden)
Technisch: de organisator zorgt voor een scherm en een beamer. De medewerker(s) van Poëziecentrum brengen een computer mee.
Info en boekingen: educatief@poeziecentrum.be of 09 225 22 25
Aanvragen bereiken ons idealiter 6 weken op voorhand.
Graag 2 reservedata meegeven.
Wat betekent een gedicht precies en waarin verschilt het van een verhaal of een theatertekst? Van welke poëtische hulpmiddelen bedient een dichter zich en hoe kan je die interpreteren? Hoe raak je wijs uit het kluwen van dichters en stromingen uit de poëziegeschiedenis van de twintigste eeuw?
Deze introductiecursus bestaat uit twee delen. Enerzijds krijgen de deelnemers aan de hand van tal van voorbeelden, tips mee om gedichten te lezen en zoveel mogelijk betekenis te geven aan de teksten. Anderzijds biedt deze cursus een beknopt overzicht van het hedendaagse poëzie-aanbod in Vlaanderen en in Nederland.
De Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde stelde een canon van 50 + 1 essentiële werken uit de Nederlandstalige literatuur die iedereen gelezen zou moeten hebben. Uiteraard bevat die ook een aantal belangrijke dichters zoals Guido Gezelle, Paul Van Ostaijen, Karel Van de Woestijne, Lucebert en Hugo Claus. Waarom waren hun dichtbundels en verzen zo vernieuwend? In welke maatschappelijke en literaire context moeten we hen situeren? En worden hun gedichten nog gelezen? In deze workshop in elk geval wel. Behalve het verhaal over hun poëzie gaan we ook aan de slag met de gedichten.
Het einde van de Tweede Wereldoorlog betekende een nieuw begin voor de Nederlandstalige poëzie. In de opeenvolgende decennia ontwikkelde de dichtkunst zich snel. In dit overzicht van 1945 tot heden komen alle belangrijke dichters aan bod en wordt de maatschappelijke en literaire context van hun werk belicht. Daarnaast is er ruim aandacht voor hun gedichten. Hugo Claus, Paul Snoek, Herman de Coninck, Jotie T’Hooft, Leonard Nolens, Dirk van Bastelaere, Miriam Van hee, Els Moors, Maud Vanhauwaert e tutti quanti passeren de revue.
Is Willem Elsschot een dichter? Zo staat hij in elk geval niet in de eerste plaats bekend. En toch zijn een aantal verzen van hem onsterfelijk geworden – wie ken niet de slagzin: ‘Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren’? Maar wie weet dat dit een regel van Elsschot is? In deze workshop wordt de poëzie van Elsschot belicht. Er wordt gekeken naar het belang van zijn gedichten in zijn oeuvre en in de Nederlandstalige literatuur, en er worden drie gedichten samen gelezen.
Poëzie gaat niet zelden over andere kunst. Talloos zijn de gedichten die over schilderijen, beeldhouwwerken, gebouwen of muziek geschreven zijn. In deze workshop bekijken we dit soort gedichten en de bijbehorende kunstwerken.
Gedichten van Rutger Kopland, Judith Herzberg, Robert Anker, Erik Spinoy, Dirk van Bastelaere, Ramsey Nasr, … komen uitgebreid aan bod.
In de jaren tachtig van de vorige eeuw dook er zoiets op als ‘postmoderne’ poëzie. Daarin worden hoge en lage cultuur met elkaar vermengd, en dichters gebruiken moeilijke filosofen en referenties aan literatuur in hun gedichten. Dat vinden lezers vaak moeilijk: het lijkt wel alsof je doorgestudeerd moet hebben in een of andere discipline om dit soort poëzie nog te begrijpen. Deze workshop toont dat aan de hand van goedgekozen voorbeelden dat postmoderne poëzie heel speelse poëzie die mits de juiste leeshouding heel wat boeiends te vertellen heeft.
We behandelen onder andere gedichten van Dirk van Bastelaere, Erik Spinoy, Joost Zwagerman, Charles Ducal, Anneke Brassinga, Ilja Leonard Pfeijffer, Astrid Lampe en Saskia de Jong.
Van (beeld)sonnet tot stripgedicht. Poëzie in de klas is niet saai!
Koudwatervrees om gedichten te lezen in de klas? Niet nodig. Poëzie is er voor iedereen, voor elke gelegenheid. In deze lezing krijg je een overzicht van het huidige aanbod poëzie voor kinderen en je krijgt enkele tips om ermee aan de slag te gaan in de klas. We kijken ook over het muurtje: van stripgedichten tot beeldsonnetten over non-book poetry tot visuele gedichten. Poëzie is erg divers en avontuurlijk! Je doet vast ideeën op voor de les en/of (school)bibliotheek!
De basis voor deze lezing is de rijke poëziecollectie van Poëziecentrum. Deze is uniek in het Nederlandstalige taalgebied. Verwacht een enthousiast gebracht overzicht van nieuwe titels en andere poëzievormen. Wat zijn goede gedichten voor in de klas? Waar vind je lesmateriaal? Wat is het aanbod van Poëziecentrum? Tijdens de lezing worden deelnemers aangemoedigd om praktijkvoorbeelden te delen.
Duur: 1 sessie van 1,5 à 2 uur
Jeugdpoëzie nu!
Poëzie is moeilijk, onleesbaar en saai. Helemaal niets voor jongeren dus ... Of toch? Hoe ziet het landschap van de jeugdpoëzie eruit aan het begin van de eenentwintigste uit? Wat zijn flarfgedichten? Bestaat jeugdpoëzie ook op het internet? Bestaat er ook jeugdpoëzie voor bijzondere doelgroepen? Na deze lezing ben je helemaal mee! We kijken ook over het muurtje: van stripgedichten tot beeldsonnetten over non-book poetry tot visuele gedichten. Poëzie is erg divers en avontuurlijk! Je doet vast ideeën op voor de les en/of (school)bibliotheek!
De basis voor deze lezing is de rijke poëziecollectie van Poëziecentrum. Deze is uniek in het Nederlandstalige taalgebied. Verwacht een enthousiast gebracht overzicht van nieuwe titels en andere poëzievormen. Wat zijn goede gedichten voor in de klas? Waar vind je lesmateriaal? Wat is het aanbod van Poëziecentrum? Tijdens de lezing worden deelnemers aangemoedigd om praktijkvoorbeelden te delen.
Duur: 1 sessie van 1,5 à 2 uur
Samen met Wablieft werkten we een vorming uit voor (lees)begeleleiders en educatieve medewerkers die werken met minder geoefende volwassen lezers. In deze vorming ontdek je eenvoudig maar rijke poëzie. Je wordt wegwijs gemaakt in het aanbod en ontdekt dichters en dichtbundels. Poëzie is er voor iedereen! Vervolgens houden we een sessie ‘Samen Lezen’ volgens de principes van The Reader Organisation. We lezen verschillende gedichten en ontdekken via elkaar betekenissen en invalshoeken.
Wil je graag aan de slag met poëzie in de (kinder)leesgroep? Dan is deze vorming iets voor jou. Je ontdekt waar je goede gedichten kan vinden en wat Poëziecentrum jou kan bieden. Vervolgens worden enkele handvatten en ‘sleutels’ aangereikt om poëzie te lezen. Samen ontdekken we de verschillende betekenissen en lagen in enkele gedichten. Vervolgens houden we een sessie ‘Samen Lezen’ volgens de principes van The Reader Organisation.
Duur: 3 uur of 2 uur (zonder deel 2 of 3)
Lezing over jouw favoriete dichter
Een anderhallf uur durende lezing specifiek over een enkele dichter. Die kan gaan over Guido Gezelle, Paul van Ostaijen, Karel Van de Woestijne, Luuk Gruwez, Paul Celan, Tom Lanoye, Ramsey Nasr of Paul Snoek... Maar je kan ook zelf een voorstel doen om meer te weten te komen over het oeuvre en de poëtica van een dichter naar keuze. Gelieve vooraf je voorstel af te toetsen via educatief@poeziecentrum.be
Duur: 1,5 uur
Het werk van Roger Raveel was voor meerdere dichteres een inspiratiebron: Hugo Claus, Roland Jooris, Bert Kooijman, Jo Gisekin, Paul Demets. Maar ook een hele nieuwe generatie dichters liet zich inspireren door de meester uit Machelen-aan-de-Leie: Maud Vanhauwaert, Annemarie Estor, Moya De Feyter, Jens Meijen, Mattijs Deraedt, Anna Borodikina, Amina Belôrf, Dominique De Groen… hun gedichten zijn te vinden in Met heldere verf en verlangen (2021). Naar aanleiding van het Raveel-jaar bieden we deze sessie aan waarin we nagaan op welke manier woord en beeld corresponderen, elkaar versterken of tegenspreken.
Het nieuwe millennium is twee decennia oud, en in die twintig jaar heeft zich een hele nieuwe generatie dichters geprofileerd, terwijl de dichters die aan het eind van de vorige eeuw debuteerden nog lustig doorwerkten. In deze sessie bekijken we een aantal tendensen van de hedendaagse poëzie en lezen we vooral veel gedichten: van klassiekers als Leonard Nolens, Anneke Brassinga, Miriam Van hee en Erik Spinoy, maar zeker ook van de dichters die recent doorbraken zoals Radna Fabias, Lieke Marsman, Moya De Feyter en Ellen Deckwitz.