Mag jy drome droom - 25 jaar Collectie Ernst van Heerden

Poëziecentrum bezit de grootste collectie Zuid-Afrikaanse poëzie geschreven in het Afrikaans, buiten Zuid-Afrika. De kern van deze collectie bestaat uit de nalatenschap van de Zuid-Afrikaanse dichter en academicus Ernst van Heerden en werd in de loop der jaren aangevuld met talloze schenkingen. Dit najaar bestaat de Collectie Ernst van Heerden 25 jaar en dat willen we natuurlijk vieren.

Programma

Yves T’Sjoen (UGent en Universiteit Stellenbosch) is onze gastheer van dienst en gaat in gesprek met de aanwezige dichters. 

Wannie Carstens (Noordwes Universiteit) geeft toelichting bij het belang en de geschiedenis van de Collectie Ernst van Heerden

Natuurlijk komen de dichters zelf ook aan het woord, waaronder de Zuid-Afrikaanse dichter Marlene van Niekerk, die momenteel de Leerstoel Zuid-Afrika bekleedt aan UGent voor uit eigen werk. 

De Vlaamse woordkunstenaar Hanna Desmet praat over haar recent bezoek aan Zuid-Afrika waar ze optrad tijdens het festival Tuin van Digters in het Breytenbach Sentrum in Wellington en brengt een aantal gedichten. 

Met een muzikale noot van Cyriel Vandenabeele.

Daarnaast voorzien we videobijdragen van Ronelda Kamfer, Veronique Jepthas en Lynthia Julius.

Poëziecentrum voorziet een boekenstand.

Dit programma komt tot stand in samenwerking met KANTL en met het Gents Centrum voor het Afrikaans en de Studie van Zuid-Afrika (Universiteit Gent).   

De Collectie Ernst van Heerden wordt financieel ondersteund door ATKV.   

Meer informatie over de Collectie Ernst van Heerden

Wil jij er ook graag bij zijn, schrijf je dan in via onderstaand formulier:  

Meer informatie over de gasten

Ronelda Kamfer (1981) is een belangrijke kritische stem in Zuid-Afrika. Ze debuteerde in 2008 met Noudat slapende honde, waar ze samen met Loftus Marais de Eugène Marais-prijs voor ontving in 2009. In 2010 werd de bundel vertaald naar het Nederlands door Alfred Schaffer. In 2011 verscheen haar tweede bundel grond/Santekraam bij Kwela boeke en in 2015 verscheen Hammie. Ook Santenkraam (2012) en Mammie (2017) werden door Schaffer vertaald naar het Nederlands. In 2020 verscheen haar vierde bundel Chinatown bij uitgeverij Podium. Kamfer combineert feminisme en maatschappijkritiek met zwarte humor. 

Prof. dr. Marlene van Niekerk (1954) is een vooraanstaande schrijfster, filosoof en professor uit Zuid-Afrika, die met meerdere prijzen werd bekroond. Ze debuteerde in 1992 met Die vrou wat haar verkyker vergeet. Voor de roman Triomf ontving ze in 1995 de Nomaprijs voor het beste boek van het Afrikaanse continent en in 2007 won ze de Hertzogprijs voor haar roman Agaat. Ze heeft vijf dichtbundels op haar naam staan: Sprokkelster (1977), Groenstaar (1983), Kaar (2013), In die stille agterkamer (2017) en Gesant van die mispels (2017). In die laatste twee bundels gaat het over de relatie tussen schilderkunst en poëzie. Ze is professor emeritus aan de Universiteit van Stellenbosch en bekleedt dit jaar de leerstoel Zuid-Afrika: talen, literatuur, cultuur en maatschappij aan de Universiteit Gent. Recent verscheen over haar een huldigingsboek onder de redactie van Marius Crous. 

Hanna Desmet is woordkunstenaar en literair organisator. Ze studeerde Lerarenopleiding Nederlands en Engels aan Odisee Hogeschool Brussel en behaalde een master Schrijven aan het RITCS in Brussel. Haar werk als schrijver verscheen onder andere in De Optimist, Deus Ex Machina en als co-auteur bij de Nieuwe Toneelbibliotheek. Momenteel werkt ze aan haar eerste monoloog "Springtij(d)". Ze is stalmeester van het maandelijks experimenteel laagpodium “De Sprekende Ezels” in Gent. In september 2022 organiseerde en hoste ze het eerste inclusieve Wereldkampioenschap Poetry Slam, dat doorging in Brussel. Verder vormt ze samen met contrabassist Pieter Mortier de artistieke begeleiding van de unieke akoestische muziek- en woordkunstperformances "Murmures" (ism de Koer, de KANTL, HA Concerts,...) en is ze ook werkzaam als schrijfdocent. 

In de jazzpoetry performance Di Prima brengt ze samen met muzikanten Pieter Mortier (contrabas), Werend Van den Bossche (saxofoon, klarinet) en Cyriel Vandenabeele (elektrische gitaar) het oeuvre van beatnikpoëet en activist Diane Di Prima weer tot leven. Recentelijk was ze te gast op het Tuin van Digters Festival in het Breytenbach Sentrum in Wellington.

Cyriel Vandenabeele is een Gentse muzikant die niet meer weg te denken is uit de wereld van de Belgische alternatieve muziek. Je hoort hem in talloze gedurfde en ambitieuze projecten - waaronder Suwi, Kosmo Sound, Verhalen en Elias, waarmee hij de laatste jaren in Europa mee toerde. Cyriels stijl kenmerkt zich door zijn liefde voor soberheid en eenvoud in muziek en met name als live gitarist herken je hem aan de manier waarop hij met zijn fijne gevoel voor dynamiek de luisteraar zoekt en vindt.

Veronique Jepthas is een Zuid-Afrikaanse schrijver, dichter, regisseur, actrice en spoken word kunstenaar. Ze  maakte deel uit van de Jakes Gerwel-Stigting en was ‘writer in residence’ voor PEN Afrikaans in 2020. Haar debuutbundel Soe rond ommie bos werd in februari 2021 gepubliceerd door Protea Boekhuis. Ze debuteerde in 2020 als dramaturg bij Woordfees en was te zien in de met een Fiësta bekroonde productie Jakkals en Wolf Onbeperk door Malan Steyn, onder de regie van Amelda Brand. In 2021 won ze opnieuw een Fiësta met haar tekst Hoe change hulle in de categorie ‘Beste nieuwe Afrikaanse tekst, vertaling en verwerking’. 

Lynthia Julius werd in 1993 geboren in Springbok en groeide op in Kimberley in Zuid-Afrika. Ze studeerde filosofie en ‘Creative writing’ aan de Universiteit van Vrystaat. In 2017 won ze de AVBOB wedstrijd in de Afrikaanse taalcategorie voor haar gedicht ‘Vir Aljarreau’. In 2019 won ze de Patricia Schonstein Poetry in McGregor Award. Ze debuteerde in 2020 met de bundel Uit die kroes bij uitgeverij Kwela. 

Locatie

KANTL

Koningstraat 18
9000 Gent
België

Google Maps

Prijs

Pay what you can (€6, €8 of €1 UITPAS-tarief)

Betalen aan kassa bij binnenkomst.

Schrijf je in via bovenstaand formulier.

Meer info